נקודת אור • הפלסטינים יתחילו לשלם על החשמל מישראל

"ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד"
איתי גדסי No Comments on נקודת אור • הפלסטינים יתחילו לשלם על החשמל מישראל

תמורת חצי מיליארד שקל – נחתם מתווה עקרונות לפתרון החוב ולהסדרת משק האנרגיה של הרשות הפלסטינית • המשמעות: לאחר עשור מגיע משבר חובות החשמל בין הצדדים לפתרון

"ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הסכם עקרונות לפתרון משבר חוב החשמל של הפלסטינים נחתם אתמול (13.9.2016) במעמד שר האוצר, משה כחלון, על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח. הסכם העקרונות יבטיח את תשלום החוב לחברת החשמל לישראל ויסדיר את משק החשמל והאנרגיה הפלסטיני.

ככל שחלף הזמן גדלו וטפחו החובות לחברת חשמל לישראל עד לכדי חוב עתק של כ 2 מיליארד ₪.החוב מהווה נטל על חברת חשמל לישראל וחסם להגדלת היצע האנרגיה לכלכלה הפלסטינית ולפיתוח כלכלי בר קיימא ברשות.

אספקת האנרגיה לתושבים הפלסטיניים התבצעה באופן מבוזר, ואילצה את חברת חשמל לישראל לפעול מול מספר רב מאוד של לקוחות ללא כתובות אחת, בין אם מדובר בחברות חלוקה פלסטיניות ובין אם מדובר בלקוחות פרטיים. יתר על כן, הרשות הפלסטינית לא הייתה מופרדת באופן מלא מהרשת הישראלית, מצב אשר הקשה על קבלת אחריות מלאה מהצד הפלסטיני.

המתווה כולל שני עקרונות אשר פותרים את בעיית החוב הפלסטיני, ומסדירים את משק האנרגיה ברשות הפלסטינית, לרבות הסכמה על מנגנון קבע לאספקת חשמל בשטחי הרשות. על פי עקרונות אלו, ניהול משק החשמל הפלסטיני יועבר לאחריות הרשות הפלסטינית בהיבטים תפעוליים ומסחריים. לצורך כך, יוקם גוף אשר ירכוש חשמל באופן בלעדי מחברת החשמל לישראל ויישא באחריות מלאה לתשלום בעבור צריכת החשמל של התושבים הפלסטיניים.

לצורך כיסוי החוב, תשלם הרשות הפלסטינית סכום של 570 מאות מיליוני ₪ לחח"י, היתרה תשולם בפריסה של 48 תשלומים. מסכום החוב הופחתו חלק ממרכיביו בגין תעריפים וריביות עודפות שהצטברו לאורך השנים.

בהתאם להסכם, יוקמו שני צוותי עבודה מקצועיים ישראליים-פלסטיניים לגיבוש הסכם מסחרי בין הצדדים ולצורך הגדרת אופן העברת האחריות ניהול משק החשמל.

ההסכם יביא לביסוס יחסי מסחר יציבים והוגנים בין חברת החשמל לרשות הפלסטינית, שיבטיחו תשלום מלא של הצריכה העתידית של הפלסטינים, כמו גם פיתוח פרוייקטים חדשים בתחום האנרגיה. יישום המתווה הינו צעד קריטי על מנת להבטיח אספקת חשמל רציפה ומספקת לתושבי הרשות הפלסטינית, ולצורך פיתוח כלכלי של הרשות לטובת כלל תושביה.

בנוסף, ישראל תעביר לרש"פ את האחזקה של 1.14 מיליארד ₪ שהצטברו בעבור כספים של פלסטינים. הרש"פ קיבלה על עצמה את האחריות לניהול כספים אלה בהתאם למטרות אליהם יועדו מראש.

שר האוצר, משה כחלון: "ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד. זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום המתווה. ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית.

מי שחושב שניתן להגיע לפריצת דרך בין שני הצדדים ללא ניהול משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים פועל בניגוד לאינטרס של עמו. אם לא נתייצב לפתור את הבעיה ההיסטורית שבינינו לבין הפלסטינים אנחנו נוריש לילדנו משבר שיהיה הרבה יותר קשה לפתור אותו. אני מודה לאלוף פולי מרדכי על הסיוע הרב בגיבוש ההסכם."

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א- שייח': "העברת האחריות לידי הצד הפלסטיני תאפשר שליטה מלאה בצריכה של התושבים הפלסטינים. הסכם זה יאפשר לחברת החשמל לנהל את ההתקשרות אל מול הפלסטינים דרך כתובת אחידה בשונה מהתנהלות העבר."

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי: "לאחר משא ומתן מורכב וממושך הגענו להסכם משמעותי ובעל ערך רב שפותר חובות עתק שהצטברו למעלה עשור. חברת חשמל ישראל תקבל את זכויותיה מהעבר ויובטחו לה זכויותיה העתידיות. לצד זאת, ההסכם יאפשר את התפתחות משק האנרגיה של הצד הפלסטיני ופיתוח כלכלי. קיום דיאלוג ישיר בילטראלי הוכיח עצמו שוב והסכם חשוב זה מתווסף לשני הסכמים נוספים שנחתמו השנה להכנסת דור 3 בתחום התקשורת לאיו"ש והסכם להסדרת תחום הדואר. בשבוע הבא אציג את הסכם העקרונות בכנס התורמות שיתקיים בניו יורק על מנת לקבל את תמיכתן של מדינות העולם".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף, כי "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום מתווה העקרונות עליו אנו חותמים היום במלואו, לטובת הצד הישראלי והפלסטיני כאחד. אני מודה לצוותי המשא והמתן שפעלו משני הצדדים והביאו אותנו לחתימה היום".



0 תגובות